Softvérové pirátstvo a ako ho obmedziť

03. 07. 2023, Juliana Bezáková

Softvérové pirátstvo a ako ho obmedziť

Ako postupovať pri zabezpečovaní účinnej ochrany vášho softvéru? Vo všeobecnosti ju zaraďujeme do oblasti autorských práv, čiže k dispozícii máte primárne Autorský zákon a jeho ustanovenia. Počítačový program definuje ako "súbor inštrukcií a príkazov použitých v počítači a vyjadrených v strojovom alebo zdrojovom kóde“. Ak ste vytvorili nejaký počítačový program, podľa slovenskej legislatívy ste jeho autorom, čiže „fyzickou osobou, ktorá vytvorila dielo“. Predtým, než sa ponoríme do témy, objasníme si obsah Autorského zákona vo všeobecnosti.

 

Ako autorské práva vznikajú

 

Vznik autorských práv nie je podmienený žiadnou špeciálnou registráciou alebo nahlásením diela na úrade, ktorý by udelil práva nakladať s dielom. Takéto praktiky môžeme vidieť v oblasti predmetov priemyselného vlastníctva, napr. pri podávaní prihlášky na patent, úžitkový vzor, dizajn alebo ochrannú známku. Autor prirodzene získava práva k svojmu dielu, a to aj nedokončenému v procese tvorby, ak spĺňa podmienky – dielo musí byť:

  • vyjadrené v podobe vnímateľnej zmyslami,
  • výsledkom tvorivej duševnej činnosti,
  • z oblasti umenia alebo vedy.

Ak ide o myšlienku, objav, informáciu, vnútorné predpisy, štátne symboly, denné správy o udalostiach vo svete, tie sa autorskoprávne ochrániť nedajú.

 

Dva typy práv autora

 

Ako autora vás bude zaujímať, čo s dielom vlastne môžete robiť vy, ale aj ostatní. V Autorskom zákone sa píše o dvoch typoch práv:

Osobnostné práva, ako už z ich názvu vyplýva, sú spojené s osobnosťou autora. Na základe nich sa môže rozhodnúť o tom, kedy dielo zverejní po prvýkrát, či ho označí alebo neoznačí svojim skutočným menom alebo pseudonymom. Tiež chránia česť a povesť autora tým, že zakazujú akékoľvek hanlivé zaobchádzanie s dielom, ktoré by ho mohlo poškodiť, a to počas jeho života, ale aj po smrti. Osobnostné práva sú časovo neobmedzené, to znamená, že v rozpore so zákonom by bolo aj to, ak by sa napríklad niekto pokúsil privlastniť si dielo spisovateľa, ktorý už roky nežije.

Majetkové práva súvisia s rôznymi činnosťami, podľa ktorých sa s dielom nakladá v zmysle obchodnom/transakčnom. Hovoria o „použití“ diela v autorskoprávnom zmysle, pričom jeho použitie zahŕňa napríklad vyhotovovanie kópií, predaj, prenájom, darovanie či vypožičanie diela. Na rozdiel od osobnostných práv, tie majetkové sú časovo obmedzené - trvajú počas života autora a 70 rokov po jeho smrti.

 

Softvér

 

Čo rozumieme pod pojmom softvér? Môžeme sem zahrnúť všetky aplikačné programy (napr. prehrávače médií, textové procesory, hry) ako Spotify, Google Mapy alebo Microsoft Word, a operačný systém počítača. Tu tiež platí, že funkcie a myšlienky, na ktorých vznikol softvér, nemôžu byť chránené, ak nie sú určitým spôsobom vyjadrené. Vyjadrením je už spomenutý zdrojový alebo strojový kód.

 

Možnosti obmedzenia softvérového pirátstva

 

Softvérové pirátstvo je fenoménom dnešnej doby, či už ide o nelegálne používanie alebo šírenie počítačového programu. Podľa údajov, ktoré máme z globálneho výskumu zrealizovaného v roku 2017, až 37 % softvérov nainštalovaných na osobných počítačoch bolo nelicencovaných. V kontexte Slovenskej republiky to bolo 35 %, zatiaľ čo v Česku 32 %. Pre dodávateľov a vývojárov je teda dôležité zabezpečiť, aby mali používatelia prístup k zakúpeniu si programu legálnou cestou.

Ako to však dosiahnuť? Ako sa vyhnúť súdnym sporom alebo ako mať v rámci nich výhodu? K dispozícii máte niekoľko preventívnych spôsobov zamedzenia protiprávneho konania voči vášmu softvéru. Najjednoduchším je používanie symbolu © („copyright“), ktorý pre potenciálneho narušiteľa značí existenciu autora a jeho práv.

Ďalšou možnosťou je tiež kvalitne zdokumentovať vývoj softvéru – opísať logiku systému a jeho algoritmov a technológií, zahrnúť všetky poznámky a vysvetlivky. Takouto dokumentáciou by ste sa preukázali, ak by došlo k zásahu do autorských práv.

Ak nechcete, aby došlo k úniku zdrojového kódu vášho softvéru mimo zodpovedných osôb, zabezpečte jeho utajenie. Môžete ho skombinovať so softvérovou úschovou (software escrow) – uložením zdrojového kódu do rúk neutrálnej tretej strany – napr. notárovi alebo advokátovi. V určitých prípadoch je vhodné aj uzavrieť zmluvumlčanlivosti medzi partnermi, v ktorej sa zadefinujú utajované informácie.

 

Súdne spory

 

Súdne spory ohľadom nezákonného používania softvéru by sme mohli nájsť po celom svete. Skúsenosti s nimi má aj softvérový velikán Oracle, ktorý zažaloval firmu SAP a jej dcérsku spoločnosť TomorrowNow za porušenie autorských práv v roku 2007. SAP mal byť zodpovedný za nelegálne sťahovanie dokumentov a programov z webovej stránky spoločnosti Oracle. Prípad sa ťahal niekoľko rokov, na začiatku mal SAP zaplatiť náhradu škody vo výške 1,3 miliardy dolárov, v roku 2010 americký obvodný súd zrazil túto čiastku na 272 miliónov dolárov, no finálne bola stanovená na úrovni 356,7 milióna dolárov. Vo výsledku išlo o „mierumilovný“ proces – obidve strany sa vedeli dohodnúť a záležitosť ukončiť.

V prípade spoločnosti Adobe, ktorá zažalovala americkú firmu zameranú na predaj oblečenia Forever 21, to však bolo naopak. Predmetom žaloby bolo nelegálne vyhotovovanie kópií programov Photoshop, Acrobat a Illustrator. Adobe údajne informoval narušiteľa o jeho protizákonných praktikách, tie však pokračovali ďalej. V januári roku 2015 teda oficiálne spor priniesol pred súd. Porušenie autorských práv malo zapríčiniť softvérovej spoločnosti „opakovanú a nenahraditeľnú škodu“. Firma Forever 21 sa však ohradila, že nešlo o porušenie autorských práv a označila konanie Adobe za „neetické a v zlej viere.“ Spor nakoniec spoločnosti vyriešili mimo súdu.

 

Plagiátorstvo v hernom svete

 

Medzi softvér zaraďujeme aj počítačové hry, na ktoré sa vzťahuje autorské právo, ale aj právo priemyselného vlastníctva, ak sa napríklad jedná o zápis ochrannej známky názvu hry. Tu môžeme spomenúť vývojára videohier Bethesda s úspešnou sériou „The Elder Scrolls“, ktorej názov je tiež zapísanou ochrannou známkou. Žalobu podal na konkurenta Mojang za pomenovanie ich novej hry „Scrolls“. Aj keď konkurent získal povolenie tento výraz používať, neskôr hru premenoval na „Caller’s bane“.

Naspäť
Pridať komentár